| Portugals handelsimperiumIndledningI 1498 opdager Portugal søvejen til Indien og bliver dermed
        i stand til at importere krydderier og andre varer til Europa
        billigere end Venedig, der var det tidligere førende handelsimperium.
        I begyndelsen af 1500-tallet erobrer Portugal kontrollen med
        det Indiske Ocean og begynder at tjene mere på tribut lagt
        på den asiatiske handel, end avancen på import til
        Indien. (Chaudhuri 1985:66).
 Portugal vælger Antwerben som det største afsætningscenter
        i Nordeuropa og Goa som center i Indien.
 Initiativ og teknologisk innovationHenrik Søfareren, stormester i Kristus-ordenen indleder
        omkring 1443 navigationsforskning for at kortlægge vind-
        og strømforhold m.m. i Atlanterhavet. I 1499 fører
        Portugals innovative initiativer frem til opdagelsen af søvejen
        til Indien syd om Afrika.
 Kristus-ordenen var arvtageren af tempelriddernes afdeling i
        Portugal og Henrik Søfarerens initiativ kan måske
        ses, som de tidligere tempelridderes forsøg på at
        generobre den kontrol, de havde med handelen med Asien indtil
        den franske konge arresterede ordenens ledere i 1307.
 Portugals vej til handelsimperium - Oprindelig akkumulationPortugal ekspanderer i begyndelsen af 1400-tallet med erobring
        af ressourcer i Afrika, især guld, elfenben og slaver.
        En del af ressourcerne anvendes til at finansiere bestræbelserne
        på at opdage søvejen til Indien og dermed kunne
        tage kampen op mod Venedigs monopol på krydderihandelen.
 I 1415 erobrer Johan I Ceuta på Marokkos nordkyst, for
        at få kontrol med handelen, men guld-karavanerne ændrer
        blot deres slut bestemmelsessted. I 1418 opdages Madeira, der
        bliver en vigtig base og sukkerkoloni.
 Teknologi og navigationI 1430 udvikles skibstypen karavellen, der er det første
        skib som er i stand til at foretage oceangående sejladser
        og dermed gør opdagelsesrejserne teknisk mulige. Karavellen
        kombinerer råsejl, der giver høj hastighed i medvind
        og latinersejl som gør det muligt at sejle tæt op
        mod vinden. (Cipolla, Carlo 1985).
 Karavellen er en logistisk revolution hvis koncept varer til
        dampskibet udvikles i 1800-tallet.
 I 1471 krydser kaptajn Esterao Gomes ækvator og mister
        dermed muligheden for at navigere efter nordstjernen. For at
        løse problemet med at udvikle en ny metode til at bestemme
        hvilken breddegrad man befinder sig på, nedsætter
        Kong John II en kommission. Kommissionen finder ud af at man
        ligeså godt kan navigere efter solens middagshøjde.
Med støtte fra lejesoldater (condottieri) fra Genova oprettes
        kolonier på Madeira, Azorerne og på Afrikas vestkyst.
        (Boxer).
 Tyrkiets opkomst: Ekspansion og ivaliseringI 1453 erobrer tyrkerne Konstantinopel/Byzans og får dermed
        kontrol med den østlige del af Middelhavet og dermed også
        indsejlingen til Sortehavet via Bosporusstrædet. Tyrkiets
        opkomst svækker Venedig og Genovas stærke handelspositioner
        i import af peber og krydderier til Europa svækkes og styrker
        de italienske handelshuses interesse i at finde en alternativ
        handelsrute til Indien.
 Columbus fra Genova mener at en vestlig rute over Atlanterhavet
        er det bedste bud på en ny handelsrute til indien. Columbus
        prøver først at overbevise Portugal om sin plan,
        men afvises.
 Portugal og Spanien deler verdenI 1455 får Portugal pavens
        godkendelse af rettighederne til territorier i Afrika og sikrer
        sig dermed kontrol med søvejen til Indien syd om Afrika..
 The Bull Romanus Pontifex, January 8, 1455.
 I 1476 angriber Portugal Kastilien (Spanien) men lider nederlag.I Alcacovas-Toledo-traktaten (1479) opgiver Portugal krav på
        Canarieøerne. I 1481 har Afrikansk guld fordoblet kong
        John II`s indkomst, men omkring år 1500 stopper guld-boomet
        og falder fra 50% af kongens indkomst til 15%.
 I 1487 runder Bartolomeu Diaz Afrikas sydspids, som han kalder
        for Stormenes Forbjerg og sejler et stykke op langs Afrikas østkyst.
        Senere ændres navnet til Kap det Gode Håb, fordi
        man nu har formodning om at man nu har fundet søvejen
        til Indien. Dette bekræftes af spionen Covilha, der forklædt
        som arabisk handelsmand rejste til det arabiske handelsimperiums
        sydligste handelsby Sofala på Afrikas østkyst ved
        Zambezi-flodens udløb, 2000 km nord for fra Kap det Gode
        Håb. I 1494 indgår Portugal og Spanien Tordesillas-kontrakten
        hvor de deler verden op i interessesfærer i en nord-syd
        linje som trækkes 300 sømil øst for Azorerne.
        Den portugisisk-spanske opdeling af verden mindsker gnidninger
        og skaber en interesse i at forsvare monopolet mod de fremvoksende
        handelsmagter Holland, Frankrig og England. I 1497 tvinger Portugal jøderne til at vælge
        mellem at konvertere til katolicismen eller gå i eksil.
        Mange jødiske handelshuse vælger at rejse til andre
        steder i Europa, bl.a. Holland hvis handel med krydderier, sukker
        og ædelstene styrkes. Vasco da Gama finder søvejen til IndienI 1497-1499 opdages søvejen til Indien af Vasco da Gama.
        Han sejler fra Lissabon den 8.juli 1497 med en flåde på
        fire skibe og 170 mand. I 1498 når han frem til Mocambique
        hvor han møder arabiske handelsfolk og herfra tager det
        en måned at sejle til Calicut i Indien, som han når
        den 21.maj. Arabiske handelsfolk prøver forgæves
        at forhindre portugiserne i at købe krydderier. Calicut`s
        hersker (zamorin) betrager Vasco da Gama`s gaver som simple.
        Den indiske zamorin giver Vasco da Gama et brev med hjem til
        kong Manuel I der meddeler hvilken varer han ønsker, nemlig
        guld, sølv, koral og skarlagen.
 Hjemrejsen begynder den 29.august 1498 og i juli 1499 vender
        Vasco da Gama hjem til Lissabon med krydderier og ædelstene.
        Hans ekspeditionsudgifter blev dækket ind 60 gange.
 Kong Manuel I organiserer hurtigt en ny ekspedition med Pedro
        Alvares Cabral som leder. I foråret 1500 sejler Cabral
        på vej mod Indien, på vejen følger han den
        nyopdagede sejlrute, som følger det sydlige Atlanterhavs
        havstrømme, der cirkulerer mod uret og den 22.april støder
        han derfor tilfældigvis ind i et nyt landområde,
        som får navnet Brasilien. Cabral etablerer en fast handelsforbindelse
        mellem Portugal og Indien. Europas adgang til Indien er ikke
        længere blokeret af tyrkerne og man er nu klar over, at
        det er en ny verden Columbus har opdaget. Hermed indledes den
        transoceane euroasiatiske søhandel og Lissabon bliver
        en førende handelsby. Geografi, navigation og søhandel Monsunvinde og transporttid. I begyndelsen af 1500-tallet gør
        portugiserne vigtige erfaringer med monsunvindene i det Indiske
        Ocean og finder ud af at de blæser fra sydvest fra april
        til oktober og fra nordøst fra oktober til april. Udnyttelsen
        af viden om vindforholdene forkorter transporttiden til Indien.
 Portugals opkomst og Venedigs faldPortugals opdagelse af søvejen til Indien forskyder Europas
        handelscenter fra Middelhavet til Europas Atlanterhavskyst, hvor
        kystlandene Portugal, Spanien, Holland, Frankrig og England bliver
        førende handelsmagter på skift. Det lykkedes dog
        ikke Portugal at bryde de muslimske handelsmagter helt, idet
        en betydelig del af importen af kryddernelliker fortsat transporteres
        til Europa af de traditionelle handelsruter via Venedig.
 Det portugisiske søherredømme trænger
        araberne tilbageI begyndelsen af 1500-tallet knuser portugiserne arabernes flådemagt
        fuldstændigt og kongen kalder sig nu for erobrer og hersker
        over handelen med Etiopien, Arabien, Persien og Indien. Portugal
        indfører som de første søpas i det Indiske
        Ocean. De kan købes af købmænd fra andre
        lande, som ønsker at handle uden at blive angrebet af
        den portugisiske flåde. (Chaudhuri 1985:66).
 Portugals handel i NordeuropaPortugal vælger Antwerben som deres nordlige entrepot til
        salg af deres orientalske varer på grund af byens centrale
        placering for veletablerede handelsruter. Portugal importerer
        blandt andet mange kobber-kanoner fra Antwerben, våbenimport
        bliver ikke beskattet. Det viser sig at kobberkanoner er bedre
        end jernkanoner fordi jernkanoner har en tendens til at sprække
        eller eksplodere når de bliver affyret.
 Portugals valg af Antwerben som distributionscenter i Nordeuropa
        er med til at svække det tidligere center Brügge.
 Venedig allierer sig med araberne mod PortugalI 1501 ankommer det første portugisiske skib lastet med
        krydderier til Antwerben, herefter er Venedigs monopol på
        krydderihandelen brudt. Portugal underretter officielt Venedig
        om fundet af søvejen til Indien og tilbyder handelsprivilegier
        i Lissabon, men Venedig afslår og allierer sig med araberne
        om at holde portugiserne væk fra Indien. Portugal hjælper
        samtidigt Venedig mod Tyrkerne. I 1502 udsteder paven en bulle,
        som giver Portugal monopol på søruten syd om Afrika
        til Indien, Kap det gode Håb ruten..
 Portugal søger alliancepartnere: I Indien allierer
        Portugal sig med sultanerne af Cochin og Cannanor. Calicut`s
        hersker bevarer sin alliance med araberne. Inderne er ikke i
        stand til at udnytte europæernes interne stridigheder.I 1502 begiver Vasco da Gama sig ud på sin anden rejse
        til Indien med en flåde på 15 skibe. På vejen
        indgår han en alliance med kong Kilwa i Østafrika
        rettet mod de muslimske købmænd. I Indien bombarderer
        han byen Calicut og ødelægger en arabisk handelsflåde,
        der ligger på reden. Calicut angriber Cochin og portugiserne
        flygter. I 1503 får portugiserne forstærkninger og
        en muslimsk flåde bliver ødelagt ved Cannador.
 De asiatiske bystater som ikke havde noget bagland og derfor
        afhængige at tilførelse af fødevarer transporteret
        af skibe, blev særligt hårdt ramt af portugisernes
        erobring af søherredømmet. Det er f.eks. denne
        erkendelse der får Aceh sultanerner til at søge
        at erobre deres bagland. Portugals ekspansion sætter dermed
        en politisk kædereaktion i gang i Asien. I 1503 ankommer Alberque til Indien for et etablere en portugisisk
        base.
 Europa: Buda-traktaten: I august 1503 indgås den 1.store
        internationale traktat der stadfæster et et nyt internationalt
        statssystem mellem Portugal, Venedig, Spanien, England, Ungarn,
        Polen, Moldavien, Rhodos og pavedømmet. (Se også
        1648).
 I 1504 halverer Portugal prisen på peber og forbruget
        stiger kraftigt. Asien: I 1505 udnævner kong Manuel Francisco de Almeida
        til den første vicekonge af Indien med den opgave at sikre
        indiens-handelen. Han får 22 skibe og 2500 mand stillet
        til rådighed til opgaven. Han bygger en stenfæstning
        i Cochin i Sydindien til at forsvare handelsvældet med.
        Calicut samler en angrebsflåde, men den bliver overvundet
        af artilleriet fra 11 portugisiske skibe. (Almeida afløses
        af Albuquerque i 1509). Francisco de Almeida`s strategi går ud på ikke at
        bygge ret mange fæstninger fordi han mener at de er for
        svære at forsvare. Strategien varer til Albuquerque`s strategi
        i 1509.
 Indien 1507: Kampen om søherredømmet: En flådestyrke
        under Albuquerque`s ledelse indtager Hormuz, der kontrollerer
        indsejlingen til Den Persiske Golf. Venedig og Ægypten
        bygger en flåde til at forsvare Rødehavet med. I 1507 sendes en flåde med 15000 mand ud fra Ægypten,
        under ledelse af admiral Mir Hussain, for at knuse portugiserne,
        men i 1509 bliver flåden besejret ud for Diu. Muslimernes
        søkrigsførelse er forældet og de trænges
        tilbage mod Malacca-halvøen. Efter at de tyrkiske/ottomanske
        styrker og mamlukkerne er besejret er vejen åbnet for erobringen
        af Afrika, Asien og Amerika.
 Indien 1509: Albuquerque bliver ny vicekonge af Indien.
        Han opretter en permanent flåde i det Indiske Ocean og
        organiserer et fremstød mod Molukkerne i det østlige
        Indonesien, de egentlige krydderiøer. I modsætning
        til Almeida ønsker Albuquerque at bygge kystfæstninger
        for at få kontrol med baglandet. Han mener ikke at et herredømme,
        som alene er funderet på kontrol med søvejene kan
        vare ved. I 1510 forsøger han at erobre Calicut, men han
        taber og opretter en hovedby i Goa, som snart overtager Calicut`s
        position som den vigtigste havn. I 1511 erobrer han Malacca og
        områdets handelsnet. (Venedig svækkes yderligere).
        Albuquerque sender budbringere til Siam, Pegu (Burma), Kina og
        Moluccerne. Omkring 1515 når den første portugiske
        karavelle frem til Canton i Kina. I 1513 prøver Albuquerque
        forgæves at erobre Aden ved indsejlingen til Rødehavet.
        I 1515 anlægger han et fort ved Hormuz. Portugals søherredømme
        over det Indiske Ocean er nu sikret. I 1517 indleder tyrkerne en modoffensiv mod portugiserne for
        at få kontrol over det Indiske Ocean, Rødehavet
        og den Persiske Golf. I 1518 indfører kong Manuel inquisitionen som en del
        af hans ægteskabskontrakt, men de nykristne jøder
        opnår tolerance gennem en kæmpe bestikkelse. Han
        svigter sit løfte og mange jøder flygter til Holland,
        Italien og Frankrig. I 1620´erne begynder Holland og England at trænge
        Portugal tilbage i Asien. Hollands- og Englands ekspansion begunstiges
        af politiske forskydninger af magtforholdene i Asien. (Veen 2000). Portugals fald og Spaniens opkomstI 1580 kommer Portugal under Spansk overherredømme og
        Spanien bliver den næste
        førende handelsmagt.
 |