Portugals handelsimperium
Indledning
I 1498 opdager Portugal søvejen til Indien og bliver dermed
i stand til at importere krydderier og andre varer til Europa
billigere end Venedig, der var det tidligere førende handelsimperium.
I begyndelsen af 1500-tallet erobrer Portugal kontrollen med
det Indiske Ocean og begynder at tjene mere på tribut lagt
på den asiatiske handel, end avancen på import til
Indien. (Chaudhuri 1985:66).
Portugal vælger Antwerben som det største afsætningscenter
i Nordeuropa og Goa som center i Indien.
Initiativ og teknologisk innovation
Henrik Søfareren, stormester i Kristus-ordenen indleder
omkring 1443 navigationsforskning for at kortlægge vind-
og strømforhold m.m. i Atlanterhavet. I 1499 fører
Portugals innovative initiativer frem til opdagelsen af søvejen
til Indien syd om Afrika.
Kristus-ordenen var arvtageren af tempelriddernes afdeling i
Portugal og Henrik Søfarerens initiativ kan måske
ses, som de tidligere tempelridderes forsøg på at
generobre den kontrol, de havde med handelen med Asien indtil
den franske konge arresterede ordenens ledere i 1307.
Portugals vej til handelsimperium - Oprindelig akkumulation
Portugal ekspanderer i begyndelsen af 1400-tallet med erobring
af ressourcer i Afrika, især guld, elfenben og slaver.
En del af ressourcerne anvendes til at finansiere bestræbelserne
på at opdage søvejen til Indien og dermed kunne
tage kampen op mod Venedigs monopol på krydderihandelen.
I 1415 erobrer Johan I Ceuta på Marokkos nordkyst, for
at få kontrol med handelen, men guld-karavanerne ændrer
blot deres slut bestemmelsessted. I 1418 opdages Madeira, der
bliver en vigtig base og sukkerkoloni.
Teknologi og navigation
I 1430 udvikles skibstypen karavellen, der er det første
skib som er i stand til at foretage oceangående sejladser
og dermed gør opdagelsesrejserne teknisk mulige. Karavellen
kombinerer råsejl, der giver høj hastighed i medvind
og latinersejl som gør det muligt at sejle tæt op
mod vinden. (Cipolla, Carlo 1985).
Karavellen er en logistisk revolution hvis koncept varer til
dampskibet udvikles i 1800-tallet.
I 1471 krydser kaptajn Esterao Gomes ækvator og mister
dermed muligheden for at navigere efter nordstjernen. For at
løse problemet med at udvikle en ny metode til at bestemme
hvilken breddegrad man befinder sig på, nedsætter
Kong John II en kommission. Kommissionen finder ud af at man
ligeså godt kan navigere efter solens middagshøjde.
Med støtte fra lejesoldater (condottieri) fra Genova oprettes
kolonier på Madeira, Azorerne og på Afrikas vestkyst.
(Boxer).
Tyrkiets opkomst: Ekspansion og ivalisering
I 1453 erobrer tyrkerne Konstantinopel/Byzans og får dermed
kontrol med den østlige del af Middelhavet og dermed også
indsejlingen til Sortehavet via Bosporusstrædet. Tyrkiets
opkomst svækker Venedig og Genovas stærke handelspositioner
i import af peber og krydderier til Europa svækkes og styrker
de italienske handelshuses interesse i at finde en alternativ
handelsrute til Indien.
Columbus fra Genova mener at en vestlig rute over Atlanterhavet
er det bedste bud på en ny handelsrute til indien. Columbus
prøver først at overbevise Portugal om sin plan,
men afvises.
Portugal og Spanien deler verden
I 1455 får Portugal pavens
godkendelse af rettighederne til territorier i Afrika og sikrer
sig dermed kontrol med søvejen til Indien syd om Afrika..
The Bull Romanus Pontifex, January 8, 1455.
I 1476 angriber Portugal Kastilien (Spanien) men lider nederlag.
I Alcacovas-Toledo-traktaten (1479) opgiver Portugal krav på
Canarieøerne. I 1481 har Afrikansk guld fordoblet kong
John II`s indkomst, men omkring år 1500 stopper guld-boomet
og falder fra 50% af kongens indkomst til 15%.
I 1487 runder Bartolomeu Diaz Afrikas sydspids, som han kalder
for Stormenes Forbjerg og sejler et stykke op langs Afrikas østkyst.
Senere ændres navnet til Kap det Gode Håb, fordi
man nu har formodning om at man nu har fundet søvejen
til Indien. Dette bekræftes af spionen Covilha, der forklædt
som arabisk handelsmand rejste til det arabiske handelsimperiums
sydligste handelsby Sofala på Afrikas østkyst ved
Zambezi-flodens udløb, 2000 km nord for fra Kap det Gode
Håb.
I 1494 indgår Portugal og Spanien Tordesillas-kontrakten
hvor de deler verden op i interessesfærer i en nord-syd
linje som trækkes 300 sømil øst for Azorerne.
Den portugisisk-spanske opdeling af verden mindsker gnidninger
og skaber en interesse i at forsvare monopolet mod de fremvoksende
handelsmagter Holland, Frankrig og England.
I 1497 tvinger Portugal jøderne til at vælge
mellem at konvertere til katolicismen eller gå i eksil.
Mange jødiske handelshuse vælger at rejse til andre
steder i Europa, bl.a. Holland hvis handel med krydderier, sukker
og ædelstene styrkes.
Vasco da Gama finder søvejen til Indien
I 1497-1499 opdages søvejen til Indien af Vasco da Gama.
Han sejler fra Lissabon den 8.juli 1497 med en flåde på
fire skibe og 170 mand. I 1498 når han frem til Mocambique
hvor han møder arabiske handelsfolk og herfra tager det
en måned at sejle til Calicut i Indien, som han når
den 21.maj. Arabiske handelsfolk prøver forgæves
at forhindre portugiserne i at købe krydderier. Calicut`s
hersker (zamorin) betrager Vasco da Gama`s gaver som simple.
Den indiske zamorin giver Vasco da Gama et brev med hjem til
kong Manuel I der meddeler hvilken varer han ønsker, nemlig
guld, sølv, koral og skarlagen.
Hjemrejsen begynder den 29.august 1498 og i juli 1499 vender
Vasco da Gama hjem til Lissabon med krydderier og ædelstene.
Hans ekspeditionsudgifter blev dækket ind 60 gange.
Kong Manuel I organiserer hurtigt en ny ekspedition med Pedro
Alvares Cabral som leder. I foråret 1500 sejler Cabral
på vej mod Indien, på vejen følger han den
nyopdagede sejlrute, som følger det sydlige Atlanterhavs
havstrømme, der cirkulerer mod uret og den 22.april støder
han derfor tilfældigvis ind i et nyt landområde,
som får navnet Brasilien. Cabral etablerer en fast handelsforbindelse
mellem Portugal og Indien. Europas adgang til Indien er ikke
længere blokeret af tyrkerne og man er nu klar over, at
det er en ny verden Columbus har opdaget. Hermed indledes den
transoceane euroasiatiske søhandel og Lissabon bliver
en førende handelsby.
Geografi, navigation og søhandel
Monsunvinde og transporttid. I begyndelsen af 1500-tallet gør
portugiserne vigtige erfaringer med monsunvindene i det Indiske
Ocean og finder ud af at de blæser fra sydvest fra april
til oktober og fra nordøst fra oktober til april. Udnyttelsen
af viden om vindforholdene forkorter transporttiden til Indien.
Portugals opkomst og Venedigs fald
Portugals opdagelse af søvejen til Indien forskyder Europas
handelscenter fra Middelhavet til Europas Atlanterhavskyst, hvor
kystlandene Portugal, Spanien, Holland, Frankrig og England bliver
førende handelsmagter på skift. Det lykkedes dog
ikke Portugal at bryde de muslimske handelsmagter helt, idet
en betydelig del af importen af kryddernelliker fortsat transporteres
til Europa af de traditionelle handelsruter via Venedig.
Det portugisiske søherredømme trænger
araberne tilbage
I begyndelsen af 1500-tallet knuser portugiserne arabernes flådemagt
fuldstændigt og kongen kalder sig nu for erobrer og hersker
over handelen med Etiopien, Arabien, Persien og Indien. Portugal
indfører som de første søpas i det Indiske
Ocean. De kan købes af købmænd fra andre
lande, som ønsker at handle uden at blive angrebet af
den portugisiske flåde. (Chaudhuri 1985:66).
Portugals handel i Nordeuropa
Portugal vælger Antwerben som deres nordlige entrepot til
salg af deres orientalske varer på grund af byens centrale
placering for veletablerede handelsruter. Portugal importerer
blandt andet mange kobber-kanoner fra Antwerben, våbenimport
bliver ikke beskattet. Det viser sig at kobberkanoner er bedre
end jernkanoner fordi jernkanoner har en tendens til at sprække
eller eksplodere når de bliver affyret.
Portugals valg af Antwerben som distributionscenter i Nordeuropa
er med til at svække det tidligere center Brügge.
Venedig allierer sig med araberne mod Portugal
I 1501 ankommer det første portugisiske skib lastet med
krydderier til Antwerben, herefter er Venedigs monopol på
krydderihandelen brudt. Portugal underretter officielt Venedig
om fundet af søvejen til Indien og tilbyder handelsprivilegier
i Lissabon, men Venedig afslår og allierer sig med araberne
om at holde portugiserne væk fra Indien. Portugal hjælper
samtidigt Venedig mod Tyrkerne. I 1502 udsteder paven en bulle,
som giver Portugal monopol på søruten syd om Afrika
til Indien, Kap det gode Håb ruten..
Portugal søger alliancepartnere: I Indien allierer
Portugal sig med sultanerne af Cochin og Cannanor. Calicut`s
hersker bevarer sin alliance med araberne. Inderne er ikke i
stand til at udnytte europæernes interne stridigheder.
I 1502 begiver Vasco da Gama sig ud på sin anden rejse
til Indien med en flåde på 15 skibe. På vejen
indgår han en alliance med kong Kilwa i Østafrika
rettet mod de muslimske købmænd. I Indien bombarderer
han byen Calicut og ødelægger en arabisk handelsflåde,
der ligger på reden. Calicut angriber Cochin og portugiserne
flygter. I 1503 får portugiserne forstærkninger og
en muslimsk flåde bliver ødelagt ved Cannador.
De asiatiske bystater som ikke havde noget bagland og derfor
afhængige at tilførelse af fødevarer transporteret
af skibe, blev særligt hårdt ramt af portugisernes
erobring af søherredømmet. Det er f.eks. denne
erkendelse der får Aceh sultanerner til at søge
at erobre deres bagland. Portugals ekspansion sætter dermed
en politisk kædereaktion i gang i Asien.
I 1503 ankommer Alberque til Indien for et etablere en portugisisk
base.
Europa: Buda-traktaten: I august 1503 indgås den 1.store
internationale traktat der stadfæster et et nyt internationalt
statssystem mellem Portugal, Venedig, Spanien, England, Ungarn,
Polen, Moldavien, Rhodos og pavedømmet. (Se også
1648).
I 1504 halverer Portugal prisen på peber og forbruget
stiger kraftigt.
Asien: I 1505 udnævner kong Manuel Francisco de Almeida
til den første vicekonge af Indien med den opgave at sikre
indiens-handelen. Han får 22 skibe og 2500 mand stillet
til rådighed til opgaven. Han bygger en stenfæstning
i Cochin i Sydindien til at forsvare handelsvældet med.
Calicut samler en angrebsflåde, men den bliver overvundet
af artilleriet fra 11 portugisiske skibe. (Almeida afløses
af Albuquerque i 1509).
Francisco de Almeida`s strategi går ud på ikke at
bygge ret mange fæstninger fordi han mener at de er for
svære at forsvare. Strategien varer til Albuquerque`s strategi
i 1509.
Indien 1507: Kampen om søherredømmet: En flådestyrke
under Albuquerque`s ledelse indtager Hormuz, der kontrollerer
indsejlingen til Den Persiske Golf. Venedig og Ægypten
bygger en flåde til at forsvare Rødehavet med.
I 1507 sendes en flåde med 15000 mand ud fra Ægypten,
under ledelse af admiral Mir Hussain, for at knuse portugiserne,
men i 1509 bliver flåden besejret ud for Diu. Muslimernes
søkrigsførelse er forældet og de trænges
tilbage mod Malacca-halvøen. Efter at de tyrkiske/ottomanske
styrker og mamlukkerne er besejret er vejen åbnet for erobringen
af Afrika, Asien og Amerika.
Indien 1509: Albuquerque bliver ny vicekonge af Indien.
Han opretter en permanent flåde i det Indiske Ocean og
organiserer et fremstød mod Molukkerne i det østlige
Indonesien, de egentlige krydderiøer. I modsætning
til Almeida ønsker Albuquerque at bygge kystfæstninger
for at få kontrol med baglandet. Han mener ikke at et herredømme,
som alene er funderet på kontrol med søvejene kan
vare ved. I 1510 forsøger han at erobre Calicut, men han
taber og opretter en hovedby i Goa, som snart overtager Calicut`s
position som den vigtigste havn. I 1511 erobrer han Malacca og
områdets handelsnet. (Venedig svækkes yderligere).
Albuquerque sender budbringere til Siam, Pegu (Burma), Kina og
Moluccerne. Omkring 1515 når den første portugiske
karavelle frem til Canton i Kina. I 1513 prøver Albuquerque
forgæves at erobre Aden ved indsejlingen til Rødehavet.
I 1515 anlægger han et fort ved Hormuz. Portugals søherredømme
over det Indiske Ocean er nu sikret.
I 1517 indleder tyrkerne en modoffensiv mod portugiserne for
at få kontrol over det Indiske Ocean, Rødehavet
og den Persiske Golf.
I 1518 indfører kong Manuel inquisitionen som en del
af hans ægteskabskontrakt, men de nykristne jøder
opnår tolerance gennem en kæmpe bestikkelse. Han
svigter sit løfte og mange jøder flygter til Holland,
Italien og Frankrig.
I 1620´erne begynder Holland og England at trænge
Portugal tilbage i Asien. Hollands- og Englands ekspansion begunstiges
af politiske forskydninger af magtforholdene i Asien. (Veen 2000).
Portugals fald og Spaniens opkomst
I 1580 kommer Portugal under Spansk overherredømme og
Spanien bliver den næste
førende handelsmagt. |